پنج‌شنبه, 13 ارديبهشت 1403
  • EN
پاسخگویی به بیست شبهه، درباره علتهای نماز نخواندن افراد 1393/10/28  -   17:47:20
امام صادق (ع) فرمود: شفاعت ما به کسي که نماز را کوچک بشمارد نمیرسد.

باسمه تعالی

بیست شبهه رایج در مورد نماز نخواندن

.

 حال و حوصله ندارم در طول زندگیمان چه فرصتهای طلایی را به خاطر تنبلی و بیحالی از دست میدهیم.. چرا که نسبت به انجام این امور، بیحال هستیم .

تداوم آن، کم کم توفیق انجام کارهای خوب را از ما میگیرد.. در موقع شنیدن صدای اذان یا حس تنبلی بهمان دست میدهد، یا اینکه موانع و مشکلات غیر مترقبه برایمان پیش می آید .

این بی توفیقیها و کسالتها هم ان شاءالله با ترک محرمات و گناهان برطرف میشود. «كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ» سوره مطففین، آیه ١۴ .

   بعضیها چون از یکی از مسئولین یا یکی از اهل علم، خلافی دیده اند، نسبت به دین و نماز کاهل شده اند کسانیکه مسئولیتی در نظام جمهوری اسلامی دارند، بدانند که با کارهای خلاف، به باورهای دینی مردم لطمه میزنند، و باید متوجه مسئولیت حساس خود باشند .

از طرفی هیچکس بار گناه دیگری را به دوش نمیکشد. «وَ لاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى» که از آیاتی است که مکرر در قرآن کریم آمده است. (سوره های انعام آیه ١۶۴ ؛؛  فاطر ١٨ ؛؛  اسراء ١۵ ؛؛ زمر ٧ ؛؛  نجم ٣٨) .

هرکس مسئول اعمال خودش است و به خاطر گناهان خودش - ترک واجبات و انجام محرمات - بازخواست میشود

 البته عامل گمراهی دیگران، حساب بسیار سختی خواهد داشت .

 انسان نباید بهانه جو باشد و با هر بهانه ای، بار دین را زمین بگذارد و خود را یله و رها سازد . این همه بردند و خوردند (مثلا چندهزار میلیارد)؛ الآن مشکل فقط نماز نخواندن منه؟ زندگی تحت لوای یک حکومت ناکارآمد و فاسد هم از انسان رفع تکلیف دینی نمیکند روز قیامت از ما نمیپذیرند که چون حکومت فاسد و رباخوار بود، پس تمام امور دینی را کنار گذاشتم

.

 خدا خودش گفته «لا اکراه فی الدین

موقع امر به معروف و نهی از منکر هم معمولاً با این پاسخ روبرو میشوید که ما  کاملاً آزاد هستیم چون خدا خودش گفته که لا اکراه فی الدین

در حقیقت باید گفت که این اشخاص یک قسمت از آیه را گرفته و مابقی را رها کرده اند .

در آیه ٢۵۶ سوره بقره بعد از «لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» در دین اجباری نیست، در ادامه آیات «قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» آمده است. «راه رشد از گمراهی مشخص شده است .

در پذیرش دین اجباری نیست و آنهایی که نسبت به دین الهی واکنش مثبتی نشان نمیدهند، خداوند آنها را به حال خود واگذار کرده است تا در گمراهی خود باقی بمانند .

در پایان هم به آنها هشدار داده شده است که سرانجامشان آتش است و در آتش جاویدان می مانند.. اولئک اصحاب النّار هم فیها خالدون .

 من دلم با خداست و دل باید پاک باشد در حدیثی مشهور آمده که «ایمان تصدیق به قلب، اقرار به زبان و عمل به اعضا و جوارح است 

پیامبر (ص) فرمودند: «ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان پذیرفته نمی‏شود . اگر کسی مؤمن است، ایمان باید در گفتار و رفتارش هم مشخص باشد. در بسیاری از آیات قرآن، ایمان و عمل صالح در کنار هم آمده و خیرالعمل، هم نماز است .

وَالْعَصْرِ (١)  إِنَّ الإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ (٢) إِلا الَّذِينَ آَمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (٣ .

انّ الذين آمنوا و عملوا الصالحات و اخبتوا الي ربّهم اولئك اصحاب الجنة هم فيها خالدون» (سوره هود، آیه ٢٣ .

وَ مَنْ یَأتِهِ مُومِناً قَد عَمِل الصّالِحاتِ فَاولَئکَ لَهُمُ الدّرَجاتُ الْعُلَی» (سوره طه، آیه ٧۵) .

  تو عصر ماهواره و اینترنت، آدم باید به روز باشد و دین و نماز، برای هزار و چهارصد سال پیش است دین یک امر فطری است.. برای همین است که در طول تاریخ، گرایشات دینی وجود داشته است .

 صفات اخلاقی مثل راستگویی، محبت، تواضع، خوش خلقی و .. همه بخشی از تعلیمات ادیان بوده اند .

اگر ابزار و امکاناتِ بشر تا حدی پیشرفت کرد، دلیل بر آن نمیشود که گرایشهای باطنی و فطری او هم تغییر پیدا کرده باشد. «سنت خدا در اقوام گذشته و قبل از اين نيز همين بود، و تو هرگز سنت خدا را دگرگون نخواهی ديد.» (سوره احزاب، آیه ۶٢ .

 اسلام برای عربهاست و ما ایرانیها از نژاد آریایی و از تبار کوروش هستیم و برای خودمان دین ایران باستان داریم اسلام، عرب و عجم ندارد و برای تمام بشریت است انشاء الله در زمان ظهور حضرت صاحب الزمان (عج)، سرانجام، بشر به رشد و بلوغ خود خواهد رسید و به آیین جهانی اسلام، آنطور که شایسته است، عمل خواهد کرد .

اما کسانی پیدا میشوند که کوروش را پیامبر میدانند و در مقابل آرامگاه او سجده میکنند .

باید به ایشان بگوییم که اولاً کوروش پیامبر نبوده است.. در ثانی، سجده فقط در مقابل خداوند متعال جایز است

 البته کوروش، به عنوان انسانی نیک اندیش و نیک کردار، محترم است  .

زرتشتیان ایران بیشتر در مناطق یزد، کرمان و شرق تهران ساکن هستند.. با کمی تحقیق از ایشان، متوجه میشوید که آنها هم روزانه پنج نوبت به سمت آتشِ معبد که آدریان نامیده میشود، نماز میخوانند البته خودشان میگویند که قبله ما آتش نیست و ما آتش را نمیپرستیم؛ بلکه خدای یکتا را میپرستیم .

  ضرب المثلهای "عیسی به دین خود و موسی به دین خود" و "ما را تو قبر هم نمیگذارند" و "خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو اینگونه ضرب المثلها حجت شرعی ندارند و موجب اباحه گری (هر کاری مباح و مجاز است) و ترویج بی قیدی میشوند در گذشته، استعمارگران اینگونه ضرب المثلها را برای از بین بردن فرهنگ دینی، وارد مکالمات روزمره کرده اند .

  از دیگران میترسند یا خجالت میکشند این فقط شیطان است که پیروان خود را  میترساند.. از آنها نترسید! و تنها از من بترسید، اگر ایمان دارید.»  (سوره آل عمران، آیه ۱۷۵

انسان مؤمن، فقط باید از خدا بترسد و فقط نسبت به گناهان خود شرم داشته باشد

اگر دیگران، شخصی را تحویل نگرفتند، چه باک.. همان بس که خدای متعال، انسان را بپذیرد .

همچنین در راه دینداری باید صبر و استقامت داشت و با تمسخر یا نگاههای معنیدار دیگران (برادر برادر گفتنها، بابا بچه مثبت، جانماز آب نکش! حاج آقا تقبّل الله، خشک مقدس!  و .. ) نباید که دچار تزلزل شد و میدان را خالی کرد . یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (سوره آل عمران، آیه  ٢٠٠ .

  در جایی که زندگی میکنیم، تقیدات مذهبی و گرایش به نماز و روزه وجود ندارد در قرآن در آیات متعددی، واژه " اکثر " آمده است که مفهوم منفی دارد .

متأسفانه، همیشه اكثريت مردم در راه حق و دیانت نبوده ‏اند و به جای آن از رسم و رسومات خرافی، هوا و هوسها، مد روز و چشم و همچشمی پیروی کرده اند .

قرآن در موارد زيادى از اكثریتِ مردم شكايت میكند و آنها را به خاطر فرار از حق و مخالفت‏ با انبياء و اولياء الهی، نکوهش میکند .

برای نمونه
و بیشتر مردم، گرچه با علاقه ای وافر تلاش کنی، ایمان نمی آورند.» (سوره یوسف، آیه ١٠٣ .

اگر از اكثر مردم زمين پيروى كنی، تو را از راه خدا گمراه می‌كنند .. » (سوره انعام، آیه ١١۶ .

ولی بيشتر مردم شکرگزار نیستند.» سوره بقره، آیه ٢۴٣ .

ولی بيشتر مردم ایمان نمی آورند.» سوره هود، آیه ١٧ .

 در چنین محیطهایی نباید همرنگ جماعت شد، بلکه می بایست تا حد توان، دیگران را به این واجب الهی، دعوت کرد. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ.» سوره محمد، آیه ٧ .

  من هنوز به این باور نرسیدم و در حال تحقیق هستم، تا برایم ثابت نشود، نماز نمیخوانم در این مورد چند مثال میزنیم: آیا کسی که خود را به آب نزده، شناگر میشود؟ یا شخصی که کتاب راهنمایی و رانندگی را چند بار خوانده، راننده میشود؟ آیا تا غذا را نچشیم، طعم آن را میفهمیم؟ پس باید عملاً وارد مسیر شد و بعد از جزئیات آن اطلاع حاصل کرد .

 خانواده ی ما مذهبی و مقید نبودند و به ما یاد ندادند دین الهی، برای همه بشر آمده است و فقط برای خانواده های مذهبی نیست . چه بسیار اتفاق می افتد که اشخاصی در خانواده های مذهبی به دنیا می آیند؛ ولی راهی غیر از راه پدر و مادر انتخاب میکنند و بالعکس افرادی هستند که در خانواده های غیرمذهبی بزرگ میشوند؛ ولی با کسب معنویت و ایمان، روی خانواده و خویشان تأثیر نیک میگذارند .

همچنین خیلی از چیزها و مهارتهایی که یاد گرفتیم، خودمان احساس نیاز کردیم و بعد برای یادگیری تلاش کردیم .

بعد از انقلاب اسلامی، این حجم آموزش در مسائل دینی، منابر متعدد، و برنامه های دینی صداوسیما، چاپ گسترده کتابهای دینی و رساله های مراجع تقلید، واحدهای درسی دینی در آموزش و پرورش و دانشگاهها و برنامه های فرهنگی مذهبی گسترده داشتیم بنابراین، اگر کسی نماز و احکام موردنیازش را نمیداند، به این دلیل بوده که خودش نخواسته است .

 نماز برای پیرمردها و پیرزنهاست در مساجد معمولاً افراد مسن دیده میشوند.. از طرفی در فیلم و سریالهای صداوسیما، به ندرت دیده میشود که کسی نماز بخواند.. در تصویر کشیدن نماز هم، از افراد مسن استفاده میشود . بنابراین این شائبه برای افراد جامعه پیدا شده است که در سنین پیری به فکر قبر و قیامت خود بیافتند و پیر بودن بافت جمعیتی مساجد، خود گویای این طرز فکر است .

اول اینکه از کجا معلوم که انسان به سن پیری برسد؟ 

ثانیاً اگر کسی در جوانی، راه طاعت خدا را در پیش نگرفت، در سنین پیری مشکل است که گرایشهای الهی در قلبش حفظ شده باشد .

 نماز نمیخوانم .. قتل که نکردم و از دیوار کسی بالا نرفتم عده ای گناه را فقط در دزدی و قتل و غارت میدانند و از مابقی بدیها پرهیز نمیکنند . از امام علی (ع) روایت شده است که «بزرگترين گناه، گناهی است كه در نظر گنهكار کوچک آيد .

روایت دیگری از امام كاظم (ع) آمده است که «گناهان اندک را كم مشماريد.. زيرا همين گناهان اندک، روى هم جمع میگردند و زياد میشوند .

البته نماز، خیر عمل است و ترک آن از گناهان کبیره و عامل رفتن به جهنم است .

چه چيز شما را در آتش [سقر] درآورد؟ گويند از نمازگزاران نبوديم .. »  (سوره مدثر، آیات ۴٢ و ۴٣ .

و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، در حقیقت کسانی که از پرستش من کبر میورزند، بزودی خوار در دوزخ درمی آیند.» (سوره غافر، آیه ۶٠ .

ممکن است شخصی یک گناه را واقعاً گناه نداند و برایش انجام دادن پاره ای از گناهان، خیلی عادی باشد چرا؟ چون با معیارهای اسلامی به مسائل نگاه نمیکند و بعداً توجیه کند که ما کاری نکردیم و انجام دادن آن از نظر من، ایرادی ندارد! یا من خودم! آن را حلال کردم در صورتیکه همه چیز باید با معیار دین سنجیده شود

.

 من انسان گناهکاری هستم و آب از سر من گذشته و دیگر رویم نمیشود به سمت خدا برگردم در پاسخ به این عزیزان باید گفت که به غیر از معصومین (ع)، معمولاً همه انسانها گناهان و خطاهایی دارند که شدت و ضعف آن در بین افراد، تفاوت میکند .

آیا اگر کسی مسیری را اشتباه رفت، باید بی پروا به راه خود ادامه دهد یا اینکه هر چه زودتر برگردد و جبران مافات کند؟ .

خداوند غفّارالذنوب است و بار سنگین گناهان را با دادن توفیق توبه از دوش انسان برمیدارد . بگو: ای بندگان من که به زیان خویش زیاده روی کرده اید، از رحمت خداوند نا امید نشوید که خدا همه گناهان را میبخشد، همانا او بسیار آمرزنده و رحیم است.» (سوره زمر، آیه ۵٣ .

پس باید با توبه ی نصوح و واقعی، از کارهای بد پشیمان شد و به طور کامل از آنها دست کشید و سپس با انجام عبادات و کارهای خوب، گذشته را جبران کرد . مگر کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند که خداوند گناهان آنان را به حسنات تبدیل میکند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.» (سوره فرقان، آیه ٧٠ .

عشق امام حسین (ع) ما را بس است و خدا خودش میبخشد این حرف، نقطه ی مقابل دیدگاه بالاست.. در ظهر عاشورا، امام حسین (ع) و یاران ایشان، در سخت ترین شرایط هم اقامه ی نماز کردند .

اگر تمام عبادات ما در گوشه ای جمع شود، در مقابل یک نماز ظهر عاشورای حضرت ابا عبدالله، چیزی محسوب نمیشود چون ایشان، دین الهی را در همه اعصار، از غربت و مظلومیت نجات دادند. بنابراین اگر کسی عاشق امام حسین (ع) است، باید در همه ی امور زندگی، تابع آن حضرت باشد .

کسانیکه در هیئت عزاداری امام حسین (ع) و راهپیمایی اربعین شرکت میکنند، ولی از آنطرف نماز نمیخوانند، یا اینکه چند تا در میان نماز میخوانند و در سایر امور زندگی از الگوی دینی پیروی نمیکنند، اینگونه افراد چه سنخیتی با حضرت ابا عبدالله (ع) دارند؟ .

همچنین خداوند متعال، همانطور که ارحم الراحمین است، منتقم و قهار نیز هست و پیامبران بشارت دهنده و بیم دهنده، توأمان بوده اند. «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ مُبَشِّراً وَ نَذیراً» (سوره فرقان، آیه ۵۶ .

یک مؤمن واقعی، باید در حال بیم و امید باشد و از خشم و غضب پروردگار بترسد و از آنطرف، به فضل و رحمتش امید داشته باشد

خداوند سرچشمه ی رحمت است و با همین عبادات ناچیزی که ما داریم، برایمان سعادت ابدی را در آخرت رقم میزند .

 نماز نمیخوانیم و پسر بزرگتر باید به جایمان بخواند در صورتی قضای نماز و روزه ی پدر و مادر بر پسر بزرگتر واجب میشود که ترک آنها از روی نافرمانی نباشد .

در جامعه ی فعلی ما هم که معمولاً خودفرزندان در انجام واجبات و ترک محرمات مشکل دارند، اغلب دور از انتظار است که آنها نماز و روزه ی قضا و سایر دیون پدر و مادر را بجا بیاورند .

نماز نمیخوانم، ولی روزه میگیرم؛ یا بالعکس دین یک بسته کامل است که باید همه با هم دیده شود .

معرفت به خدا، قرآن، پیامبران و اهل بیت (ع) و روز جزا و انجام احکام و دستورات الهی، همه باهم و در کنار هم است .

نماز، ارزش و جایگاه خود را دارد و روزه هم جایگاه خود را

گزینشی و بخشی عمل کردن به دستورات الهی، کار صحیحی نیست . وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلا» (سوره نسا، آیه ١٥٠) .

همچنین شعر معروف "عبادت به جز خدمت خلق نیست .. به تسبیح و سجاده و دلق نیست" مضمون بسیار غلطی دارد.. صد البته که امور عبادی و نماز جایگاه خود را دارد و خدمت به خلق خدا هم جایگاه خود را؛ و نباید یکی را فدای دیگری کرد .

  در طول سال پیش می آید که چند وعده نماز بخوانم؛ همان مقدار کافی است در پاسخ باید گفت که نماز، فقط برای ایام بیکاری و فراغت نیست.. بلکه باید در همه ایام سال، نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات اهتمام داشت . نباید دینداری تنها منحصر به ماه رمضان و محرم یا قرار گرفتن در یک جوّ مذهبی شود . نمازگزارانی كه پیوسته نمازشان را بجا می‌آورند.» سوره معارج، آیه ٢٣ كسانی كه مواظب نمازشان هستند.» سوره معارج، آیه ٣۴ .

  من نماز را به صورت فرادی میخوانم و خوشم نمی آید که پشت سر فلان روحانی و به جماعت بخوانم خوشبختانه در اسلام، راههای سهل و سریع برای درک ثواب الهی، پیش بینی شده است و یکی از آنها شرکت در نمازهای جماعت و جمعه است .

اسلام به اجتماعات مسلمین، بسیار بها میدهد در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده که «اگر يك نفر به امام جماعت اقتدا كند، هر ركعت از نماز آنان، ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا كنند، هر ركعت ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بيشتر شوند، ثواب نمازشان بيشتر میشود تا به ده نفر برسند؛ وقتی عدّه آنان از ده نفر گذشت، اگر تمام آسمانها كاغذ و درياها مركب و درختها قلم، و جن و انس و فرشتگان نويسنده شوند، نمیتوانند ثواب يك ركعت را بنويسند .

:در مورد شبهه در عدالت امام جماعت در اسلام، اصل با برائت است و بیجهت نمیتوان به کسی مشکوک شد، مگر اینکه یقین حاصل شود

.

بنابراین، نباید شيطان با تشكيک در عدالت امام جماعت، ما را از بركات نماز جماعت بازدارد

از رسول گرامی اسلام روایت شده است: «كسی كه پشت سر عالِم، نماز بهجا آورد، مانند كسی است كه پشت سر پیغمبر خدا نماز خوانده است

 بسیج دانشجویی مرکز آموزش کشاورزی امام خمینی (ره) کرج

نظرات (0) بازدیدها  (7108)



6.1.10.0
V6.1.10.0